Cina Domnului


O formă de închinare pe care o practicăm în bisericile creştine este Cina Domnului (1 Corinteni 10:16; Faptele Apostolilor 2:42), numită şi frângerea pâinii, Euharistie sau Comuniune.

Prin Cina Domnului creştinii se împărtăşesc din pâinea nedospită (care reprezintă Trupul lui Hristos ce s-a frânt pentru noi) şi din rodul viţei (reprezentând sângele lui Hristos vărsat pe crucea Calvarului).

Este unul din sacramentele (tainele) Bisericii şi trebuie înţeles foarte bine de ce facem acest lucru, pentru că altfel poate fi fără însemnătate pentru noi, poate să nu-i fie plăcut lui Dumnezeu, sau chiar să fie în detrimentul nostru (1Corinteni 11:27. De aceea este important ca toţi credincioşii, în special cei noi în credinţă, să fie bine informaţi asupra însemnătăţii Euharistiei.

Insemnătatea Cinei Domnului

A. Este o aducere aminte

Cina Domnului a fost instituită de Isus Hristos, care ne-a îndemnat să facem acest lucru până la revenirea Sa (1 Corinteni 11:23-25). Mâncăm pâinea în amintirea trupului lui Hristos care s-a frânt pentru noi şi bem vinul în amintirea sângelui Său vărsat în folosul nostru. Comemorăm astfel, moartea Domnului Isus pe cruce.

Moartea Domnului Isus Hristos a făcut posibil noul legământ cu Dumnezeu (Evrei 9:16), pentru că sângele Lui a fost vărsat pentru îndepărtarea păcatelor noastre (Efeseni 1:7).

B. Este o proclamare

Ne proclamăm credinţa în eficienţa sacrificiului Domnului (1Corinteni 11:26), în faptul că moartea Sa înseamnă spălarea şi iertarea păcatelor noastre.
Ne proclamăm, de asemenea, credinţa în revenirea Domnului. 1Corinteni 11:26 spune că trebuie să comemorăm Cina Domnului până la întoarcerea Sa, deci o facem ca o anticipare a celei de a doua veniri a Sale pe pământ.

C. Înseamnă comuniune

Cina Domnului este o împărtăşire în trupul şi sângele lui Isus Hristos, accentuând şi comuniunea credincioşilor unii cu alţii.

„Paharul binecuvântat, pe care-l binecuvântăm, nu este el împărtăşirea cu sângele lui Hristos? Pâinea, pe care o frângem, nu este ea împărtăşirea cu trupul lui Hristos? Având în vedere că este o pâine, noi, care suntem mulţi, suntem un trup; căci toţi luăm o parte din aceeaşi pâine” (1 Corinteni 10:16-17).

Cina Domnului are o mare semnificaţie şi nu poate fi tratată cu uşurinţă. Trebuie să luăm în considerare ce ne spune Biblia despre această taină.

Cum luăm Cina Domnului

A. Cu reverenţă

Nu o putem face în chip nevrednic (1Corinteni 11:27-29), cu lipsă de reverenţă, pentru că ar fi o jignire faţă de suferinţele Domnului, tortura fizică şi batjocura de care a avut parte în locul nostru, precum şi de tortura spirituală, sufletească („Dumnezeul Meu, Dumnezeul Meu, pentru ce M-ai părăsit?”, Matei 27:46b). El nu a meritat acest lucru, dar a ales să ia asupra Lui pedeapsa pe care o merităm noi şi, astfel, să ne elibereze de sub puterea păcatului şi stăpânirea Diavolului şi să ne refacă relaţia cu Dumnezeu Tatăl.

Dacă ne apropiem de Cina Domnului în chip nevrednic ne facem vinovaţi de trupul şi sângele Domnului şi ne bem osânda, aducând judecata şi condamnarea lui Dumnezeu asupra noastră (1 Corinteni 11:27-29). Dacă luăm cu uşurinţă şi superficialitate acest sacrament, ne situăm în aceeaşi categorie cu cei care L-au batjocorit şi răstignit.

B. Auto-examinare

Trebuie să reflectăm asupra situaţiei noastre spirituale (1 Corinteni 11:28). Trăim într-o manieră care reflectă apreciere faţă de jertfa lui Isus? Aceasta se face prin acceptarea harului Său în viaţa noastră (2 Corinteni 5:18-6:1) şi prin a ne trăi viaţa pentru Isus, care a murit pentru noi (2 Corinteni 5:14-15; Galateni 2:20).

În contrast, dacă ne trăim viaţa în păcat cu bună ştiinţă, asta înseamnă să călcăm în picioare pe Fiul lui Dumnezeu, să considerăm ca nimica sângele prin care am fost spălaţi şi să insultăm Duhul harului (Evrei 10:26-29). Atunci când păcătuim cu bună ştiinţă şi refuzăm să ne schimbăm, Îl răstignim din nou pentru noi înşine pe Fiul lui Dumnezeu şi Îl facem de ocară (Evrei 6:4-6).

Într-un fel, Cina Domnului este ceva intim între creştin şi Dumnezeu, un timp de reflectare asupra trecutul său şi rezolvare a lucrurilor pentru un viitor curat.

C. Împreună cu alţi creştini

Este subliniat faptul că Cina Domnului este o masă comună. În Faptele Apostolilor 20:7, ucenicii se adunau pentru frângerea pâinii, nu o făcea fiecare singur acasă. Când se adunau, se aşteptau unii pe alţii (1Corinteni 11:33) şi mâncau din aceeaşi pâine, simbolizând faptul că sunt parte din acelaşi trup (1Corinteni 10:17). Nu putem avea o relaţie cu Dumnezeu fără să avem şi unii cu alţii. Cina Domnului întăreşte relaţia credinciosului cu Dumnezeu şi cu alţi creştini.

Creştinii din Biserica primară frângeau pâinea zilnic. Era o masă de dragoste comemorând jertfa Domnului şi unitatea dintre ei. Odată cu creşterea Bisericii, masa s-a redus la pâine şi vin şi se oficiază la diferite intervale de timp în diferite biserici. Este bine să se facă cât mai des, dând ocazia credincioşilor să îşi evalueze viaţa, relaţia cu Hristos şi unii cu alţii. Biblia spune că fiecare trebuie să se examineze pe sine însuşi şi aşa SĂ SE APROPIE de Cina Domnului.

În concluzie, Cina Domnului este:

– o constantă aducere aminte a jertfei lui Isus, preţul plătit pentru păcatele noastre

– proclamarea încrederii că Se va întoarce

– o comuniune cu trupul şi sângele lui Isus

– un timp de autoexaminare şi rededicare

– un mijloc de a întări relaţiile cu ceilalţi credincioşi.

One response to “Cina Domnului

Comenteaza

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s