Intelepciunea care vine de sus


Intelepciunea care vine de sus

Intelepciunea care vine de la Dumnezeu este mai intai curata. In gandire, in vorbire si in fapta este curata. In duh si in trup, in doctrina si in practica, in credinta si in morala este neintinata.De asemenea este pasnica. Adica un om intelept iubeste pacea si va face tot ce-i sta in putinta pentru a mentine pacea, fara a sacrifica puritatea.Lucrul acesta este ilustrat printr-o istorioara a lui Luther, despre doi tapi care s-au intalnit pe o punte ingusta ce traversa un rau adanc.Tapii nu puteau da inapoi, dar nici nu indrazneau sa se ia la tranta. „Dupa un scurt schimb de replici, unul din ei s-a asezat jos, lasandu-l pe celalalt sa treaca peste el, evitandu-se astfel orice conflict. Morala, spune Luther, nu e greu de dedus: Fii multumit daca cineva iti calca persoana in fata, de dragul pacii. Am spus persoana nu constiinta.”
Adevarata intelepciune este blanda. Este ingaduitoare, iar nu impunatoare. Curtenitoare, nu badarana.Un om intelept este un domn, un adevarat „gentelman”, care tine cont de sentimentele altora, dupa cum spune si A.B. Simpson: „Atitudinea de badaranie , de sarcasm, replica dura si cuvinte taioase -toate acestea nu au nimic de a face cu invatatura plina de blandete a Mangaietorului.”
Urmatoarea trasatura este : usor de induplecat(sau gata sa cedeze). Adica atitudinea conciliatorie, adorabilitatea, disponibilitatea de a asculta, de a cumpani lucrurile, de a ceda atunci cand este nevoie. Este exact contrariul atitudinii de incapatanare si de indaratnicie.
Intelepciunea de sus este plina de indurare si de roade bune. Este plina de indurare fata de cei care nu au dreptate si dornica intotdeauna sa-i ajute pe acestia sa gaseasca drumul cel bun. Este plina de compasiune si omenie, lipsita de spirit de razbunare, rasplatind lipsa de amabilitate cu bunavointa.
Este fara partinire. In sensul ca nu cauta la fata omului, nu da dovada de favoritism. Este impartiala in tratamentul aplicat altora. In fine, intelepciunea adevarata este nefatarnica, adica sincera si transparenta. Nu se preface ca este altceva decat e in realitate.

Sa insailam acum toate aceste ganduri, pentru a alcatui portretele a doi oameni: omul cu adevarat intelept si omul cu intelepciune falsa.

Omul cu adevarat intelept este cu adevarat smerit. El ii stimuleaza pe altii, considerandu-i mai buni decat el. El nu-si da aere, ci se straduieste sa-i faca pe oameni sa se simta in largul lor, de indata ce ia contact cu ei. Comportarea lui nu este ca aceea a lumii inconjuratoare, caci este din alta lume. El nu traiste pentru trup ci pentru duh.Prin cuvintele si faptele sale el te face sa te gandesti la Domnul Isus.Viata lui este curata.Va suporta isulta si acuzatiile false, refuzand sa se razbune sau chiar sa se justifice. Este bland, manierat si are o inima tandra.Te poti intelege cu el, poti sa-l convingi, pentru ca este dispus sa priveasca lucrurile din punctul tau de vedere. Este intotdeauna gata sa-i ierte pe cei care i-au gresit. Si-a facut obicei din a se purta cu omenie fata de altii, in special cu cei care nu merita.Si apoi se poarta la fel cu toti, nu practica favoritismul.Cei bogati merita acelasi tratament ca si saracii.Celor mari nu li se acorda tratament preferential in diametrul oamenilor de rand. In fine, el nu este ipocrit.Nu spune una si face alta. Sau ceea ce spune aceea si gandeste. Nu-l vei auzi niciodata lingusindu-i pe altii. Rosteste adevarul si nu se ascunde dupa o masca.

Omul cu intelepciune lumeasca. Inima lui este plina de invidie si cearta. In goana sa dupa inavutire devine intolerant fata de orice competitor sau rival. In comportarea sa nu este nimic nobil, caci ea nu se ridica mai presus de acest pamant. El traieste doar pentru a-si satisface apetiturile naturale- aidoma animalelor. Iar metodele sale sunt pline de cruzime si perfide-de-a dreptul diavolesti. Sub costumul sau bine calcat se ascunde o viata de necuratie. Gandurile din viata sa sunt poluate, morala lui este decazuta, iar vorbirea ii este necurata. Este certaret cu toti cei care indraznesc sa-l contrazica sau il supara cu ceva. Acasa, la serviciu, in viata sociala este intr-o permanenta stare de vrajba. Este nemilos, aspru si impunator, nepoliticos si badaran. Oamenii nu se pot apropia de el cu usurinta, pentru ca ii tine la distanta. Este imposibil sa stai de vorba cu el in liniste, sa incerci sa te intelegi cu el. El deja a luat o hotarare in minte lui si nu-l mai poti face sa se razgandeasca, in ruptul capului. Opiniile lui nu sufera nici o modificare. Este neiertator si vindictiv.Cand a prins pe cineva cu o greseala, sau eroare cat de mica este necrutator,slobozind un suvoi de cuvinte dure, ocari si un potop de critici.Pe oameni ii plaseaza pe scara proprie a valorilor in functie de foloasele pe care le poate trage de pe urma lor. Cand nu mai prezinta nici un interes pentru el, dupa ce s-a folosit de ei,nu-i mai baga in seama. Omul acesta e cu doua fetze si nesincer. Niciodata nu poti fi sigur de el. Nu te poti bizui nici pe cuvintele lui, nici pe faptele sale.

Domnul sa ne dea putere sa punem in practica INTELEPCIUNEA DE SUS daca tot ne este data.

 

 

Anunțuri

Comenteaza

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s